HÄLSODAGBOK
-För mer balans i livet

Boken för dig som vill få mer balans i livet, se och uppskatta det positiva i vardagen och på ett enkelt sätt kunna ”checka” av dagen för att somna gott och vara nöjd.

Montage av exempel på hälsodagboken

Med struktur och planering är det lättare att hitta balans i livet

 

Hur du använder boken för att få mer balans:

Den här boken är en kombination av Mat- & Aktivitetsdagboken. Den är dock inte lika detaljerad och djupgående som de andra böckerna är var för sig. Bokens tanke är att du ska lägga fokus på att må gott och få balans i livet. Den uppmuntrar dig att se och uppskatta vad du gör bra och vad som har varit roligast under dagen. Den hjälper dig även att planera dagens kost, träning och vardagsmotion. Och såklart, hjälper dig reflektera över dagsformen.

Alla människor är unika och alla har olika syn på vad som är ett balanserat liv. Och så måste det få vara. Du kan inte leva någon annans liv utan du måste känna efter vad som är viktigt för dig. Skapa dina förutsättningar för att må bra. Lättast att göra detta är genom struktur, planering och göra medvetna val. Att bryta en vana kan ibland vara knepigt. Men bara en liten justering, som t.ex att gå en promenad varje dag, gör att du lättare kan gå vidare mot större förändringar. Man måste ju starta någonstans.

I slutet av dagen checkar du av hur det gått. Reflekterar och kryssar i rutor som t.ex om du har sovit ok. Ätit ok. Fått frisk luft och gjort din vardagsmotion. Eller inte minst, om du haft en alkohol-tobak eller godis/fika-fri dag. Målet är att du såklart ska sätta ett kryss i så många rutor som möjligt och vara nöjd med dig själv och din dag.

 

PASSAR TILL…

Alla som vill få balans i livet och på ett enkelt sätt kunna ”checka” av dagen. Oavsett ålder, erfarenhet eller förutsättningar. Boken passar även dig som lider av utmattningssymptom där fokus är att lyssna på kroppen och göra små positiva förändringar i vardagen. Att uppskatta och ge sig själv beröm är något alla bör göra varje dag och därför passar Hälsodagboken många typer av människor!

 

  • Balans för mig är att jag vill kunna äta allt utan dåligt samvete. Att planera vad jag ska äta är inte samma sak som att gå på diet eller banta. Det är ett sätt att spara tid för att hinna med resten av livet. Om jag planerar min kost så äter jag omedvetet bättre…och då mår jag bättre!

Jag använder boken så här:

Hälsodagboken använder jag som en dagbok. Jag planerar vad jag ska äta och träna under veckan. Jag storhandlar och gör matlådor. Detta gör att jag sparar mycket tid under min rätt stressiga vardag. Jag skriver ner vilka dagar jag ska träna och vilka dagar jag ska vila. Jag får på så sätt bra koll på veckans planering.
 
Jag summerar på kvällen, hur har jag ätit? Reflekterar om det var bra eller mindre bra val men lägger inte mer värdering än så. Balans för mig är att jag vill kunna äta allt utan dåligt samvete. Att planera vad man ska äta är inte samma sak som att gå på diet eller banta. Det är ett sätt att spara tid för att hinna med resten av livet. Men om jag planerar min kost så äter jag omedvetet bättre. Och då mår jag bättre!
 

Något jag också älskar med Hälsodagboken är punkterna jag checkar av på kvällen. Har jag sovit ok, stressat ok, ätit ok, fått frisk luft och tränat? Har jag druckit tillräckligt med vatten, ätit mina grönsaker eller klarat en dag utan godis/fika & alkohol? Vissa punkter kan jag definitivt jobba mer med. Men det är en go känsla att få i så många kryss som möjligt på samma dag.


Att varje dag därefter ta sig en stund att fundera på vad jag är mest nöjd med, och vad som har varit roligast, är inte heller fel. Ge mig själv beröm och se det positiva i vardagen gör att jag lättare kan se möjligheter. Det kan vara småsaker ibland, men det spelar ingen roll. Det viktiga är att jag reflekterar över det som jag gjort bra och då vara nöjd med mig själv… det är balans för mig!

 

se exempel på hur du kan fylla i boken

 

Köp boken här!