TRÄNINGSDAGBOK
– För styrka & prestation

Boken för dig som vill få resultat med din styrketräning och på ett överskådligt sätt se framstegen med din styrkeutveckling. Sätt mål, planera, prestera, reflektera, utvärdera & kontinuitet… det kommer ge resultat!

Hur du använder boken till din styrketräning:

Fundera på vilket mål du har med din styrketräning. Vill du bygga muskler, bli bättre på någon speciell övning, eller t.ex bygga benstyrka för att kunna springa fortare?
Skriv ner vilket program/övningar du ska köra och helst då i några veckor framåt för att se utvecklingen. Sätt ihop programmet själv eller leta upp något som redan är färdigt. Det finns många bra program på nätet som du kan utgå ifrån om du är osäker.

När du skrivit ner vilka övningar och hur många set och repetitioner du ska göra på respektive dag så vet du precis vad du ska göra på gymmet nästa gång. Öka därefter vikterna i lagom takt. Detta kommer ge dig en bra styrkeutveckling, skapa trygghet och ge en mer effektivare träning.

För att utvecklas inom styrketräning så måste du utmana dig själv. Detta görs genom att öka vikter eller variera din träning med olika antal repetitioner och set. Om du kommer till en punkt där du inte kan öka mer så finns det andra saker du kan utveckla som t.ex tekniken och rörligheten. Får du en bättre teknik så kommer du kunna lyfta tyngre på sikt.

Reflektera därefter över dagsformen. Har du inte gett kroppen tillräckligt mycket mat och sömn så kommer du antagligen inte kunna lyft lika tungt som du gjorde i förra veckan, men då finns det en anledning.

PASSAR TILL…
Dig som redan tränar styrketräning och har en baskunskap om vilka övningar som är bra att köra i ett program.

  • En träningsdagbok är det bästa redskapet för dig som vill utvecklas och få resultat på gymmet.
    Sätt mål, planera vad du ska göra i några veckor framåt… följ din plan och reflektera över dagsformen.

 

 

JAG ANVÄNDER BOKEN SÅ HÄR…
För mig har träningsdagboken blivit ett otroligt bra hjälpmedel i min styrkeutveckling. Jag älskar att ha en plan att följa för att veta vad jag ska göra på gymmet nästa gång. Jag skriver ner vilka vikter jag lyfte förra gången och kan därmed på ett överskådligt sätt se min styrkeutveckling. Detta ger mig en tillfredställelse till att jag har en plan som det ”bara” är att följa.

I träningsdagboken kan jag dessutom lätt se ett mönster när det gäller dagsform och prestation. Om jag inte har gett kroppen bra förutsättningar till att kunna prestera så får jag en bättre förståelse över ev uteblivna resultat och slipper då bli besviken.

Jag älskar också att kvällen innan en träningsdag ligga och fundera på vilka övningar jag ska köra. Hur det kommer att kännas och vad jag ska tänka på när det gäller tekniken, lite av en mental uppladdning. Då känner jag mig riktigt redo nästa dag att köra mina övningar, både mentalt och tekniskt.

Jag planerar ofta mina program i 6 veckors-perioder, en lagom tid för ett upplägg. Därefter utvärderar jag hur det har gått. Eventuellt justerar något eller så kör jag en ny period med ett helt annat fokus för variationens skull. Detta ger mig en tillfredsställelse om att jag har kontroll på läget och därmed satt en realistisk plan.

Läs mer

 

se exempel på hur du kan fylla i boken

köp boken här!