MATDAGBOK
– För en hållbar livsstil

En matdagbok som hjälper dig planera veckans alla måltider och lär dig göra bra och medvetna kostval utifrån dina mål och förväntningar. Den hjälper dig också få till hållbara rutiner och därmed en livsstil som du kan hålla i många år framöver.

Montage, Matdagbok

En Matdagbok passar alla som har ett intresse för sin hälsa och sitt välbefinnande

 

Hur du använder en SMART Matdagbok:

I vår SMARTA Matdagbok finns det inga pekpinnar. Tanken är att du själv ska bli medveten om vad du äter och göra medvetna val utefter dina mål. Vill du gå ner eller upp i vikt så passar den här boken dig. Är du viktstabil så kan du använda boken till att få en mer strukturerad vardag. Du kommer märka hur mycket tid du sparar!

Börja med att planera veckans alla middagar och luncher och skriv ner detta i din matdagbok. Planera även in om du har några kalas, middagar eller liknande och gör plats för detta. Gör medvetna val under veckans alla dagar och reflektera samtidigt över dagsformen. Hur har känslan varit under dagen, har du stressat, sovit dåligt och om du har det…kan du göra någon förändring?

Planering är extremt viktigt om du vill få resultat och undvika fällor i vardagen. Fyll i boken och reflektera. Njut därefter av att du bestämt dig för att göra en förändring mot ett mer hälsosamt liv!

 

PASSAR TILL…

Dig som vill gå ner eller upp i vikt och hitta en balans i livet där allt är tillåtet, men inte alltid. Boken passar även dig som är viktstabil men som vill ha hjälp med att strukturera vardagen. Eller för att skapa en medvetenhet om vad du äter för att komma på rätt spår igen. Boken passar egentligen alla som har ett intresse av sin kost och sin hälsa.

 

  • Allting handlar om att planera, reflektera och göra medvetna val i vardagen för att få det resultat du önskar. Att få lov att vara lite flexibel och välja de tillfällen som du vill äta något extra, utan dåligt samvete. Då kommer du lättare hitta en livsstil som du kan hålla i många år framöver.

 

Nyttiga grönsaker i härliga färger

Försök få i dig minst 500 g frukt och grönt / dag.

 

 

JAG ANVÄNDER BOKEN SÅ HÄR…


Matdagboken använder jag till att planera veckans middagar, motiveras av att äta bra och nyttig mat samt göra smarta val i vardagen.

Jag sätter mig ner på söndagskvällen och funderar på hur veckan ser ut. Vilka aktiviteter har familjen, när passar det att äta och vem som får ansvara för att maten står på bordet? Kommer jag inte på vad vi ska äta så finns det ett stycke bak i boken där jag skrivit ner mina favoriträtter, vilket underlättar när jag har dålig fantasi.

När jag planerat vad vi ska äta så storhandlar jag. Då slipper jag hamna i situationer då jag inte har något hemma och hämt-mat blir ett lockande alternativ. Självklart kan jag vara flexibel när det gäller vilka dagar som jag ska äta vad, livet är ju så… men i det stora hela så vet jag ungefär hur veckan kommer se ut.

Jag skriver även ner vad jag har för tankar och mål med veckan. Hur många träningspass jag vill göra, eller om jag har några kalas m.m inplanerade. Jag motiveras av att få så många bra middagar, luncher och mellanmål som möjligt. Även om det bara är jag som vet vad jag skrivit ner i boken så blir det ändå tydligt, svart på vitt, om jag har gjort bra kost-val eller om jag slarvat.

På kvällen summerar jag hur det har gått. Har jag följt min plan eller om jag har gjort några avvikelser, vilket är helt ok om jag gjort ett medvetet val. Jag skriver även ner hur jag mått känslomässigt. Har jag stressat mycket eller sovit dåligt så ser jag snabbt ett mönster i om jag slarvat med maten.

Läs mer

 

se exempel på hur du kan fylla i boken

 

Köp boken här!